zondag 24 juli 2016

Veenhuizen, het Pauperparadijs



Al eerder schreef ik over Veenhuizen naar aanleiding van het boek "Het pauperparadijs".
Zie hier

Vandaag gingen  we wederom naar Veenhuizen en bezochten we het theaterstuk "Het Pauperparadijs".
Het boek heb ik twee weken geleden weer opnieuw gelezen om goed te kunnen genieten van het stuk.

We kwamen ruim op tijd in Veenhuizen en wandelden daar wat rond, we dronken thee in de prachtige theetuin Zunneschien.
Daar smeerden we ons goed in met zonnebrandcrème want het werd al aardig warm.
Om kwart voor twee zaten we op de tribune die geplaatst was in het Tweede gesticht.
Van de organisatie kregen we een flesje water vanwege de warmte.
Het was uitzonderlijk warm, we zaten zo'n kleine 3 uur ( met pauze) met ons gezicht naar het zuiden naar de zon.
Ondanks de warmte hebben we genoten!
Onroerend mooi, zei A. steeds.

Er mochten geen foto's gemaakt, maar op de website zijn genoeg trailers te zien. .zie hier

Zelfde huisje als op mijn vorig blog, nu zomer

Johannes van de Bosch, stichter van "Veenhuizen"

Achterkant van de school in Veenhuizen

Hier stond het  Derde gesticht

Bloemenzee op het Derde gesticht

En nog een keer


 Het pauperparadijs speelde zich af in het Derde gesticht. Dit bouwwerk bestaat niet meer.
Het is nu een akker.
We deden navraag en vonden het Derde gesticht. Waar de huizen/huisjes in carré vorm stonden zijn nu prachtige wilde bloemen geplant/uitgestrooid.
Een prachtig eerbetoon aan het Derde gesticht

We hopen nog een keer naar Veenhuizen te gaan om ons nog meer te verdiepen in dit stukje Nederlandse geschiedenis.

2 opmerkingen:

  1. Ah mooi! Ik had over dat theaterstuk gelezen en het leek me ook echt mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vind dat ook zo'n mooie geschiedenis. Zag er een keer een documentaire over op tv. Ik las ook het boek "Het Pauperparadijs". Heel indrukwekkend vond ik dat ook. En een paar jaar geleden bezochten we Veenhuizen ook. Diep onder de indruk.
    En nu weer genieten van jouw mooie stukje.
    Liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen