vrijdag 7 februari 2014

Kaarten uit mijn kaartendoos


Met recht  "Uit de oude doos".

Zweden-Noorwegen


In mijn kaartendoos tref je allerlei kaarten van plekken waar ik geweest ben.
Een heel klein gedeelte laat ik vandaag zien op mijn blog.
De aanleiding is dit plaatje.




Op het blog Pippa's Hus  klik hier kwam ik prachtige blauwe bordjes tegen van Carl Larsson.
Op één van die bordjes stond een plaatje van een klein meisje.




Direct zocht ik in mijn kaartendoos en vond de kaart waar dit meisje op staat.
Deze kaart (en meer) kocht ik in 1976 op de grens Zweden Noorwegen in een souvernirwinkel.
De laatste kaart van de serie heb ik altijd bewaard.
In 1977 kregen we onze oudste dochter en ik vond haar op dit meisje lijken.

Leuk detail is nog dat we 19 juni 1976, slechts één dag door Zweden reden op weg naar Noorwegen.
Het was de  dag dat Kroonprins Karel Gustaaf en Silvia Sommerlath trouwden.
We hebben onderweg niets van de feestelijkheden gezien. nergens hing een vlag.



Prince Edward Island, Canada


Deze twee kaarten kocht ik op Prince Edward Island, Canada.


Dit is een plaatje uit het boek `Anne of Green Gable`.
Het boek speelt zich af op Prince Edward Island.

In 1995 stond er in de krant een dringende oproep voor gastadressen voor Veteranen.
Wij gaven ons hier voor op en 14 dagen lang hadden wij de bejaarde Bill Mc Nally te gast in ons huis.
Hij woonde op Prince Edward Island in Canada.
We brachten hem naar evenementen die georganiseerd werden voor de Veteranen.
In ons dorp hadden veel gezinnen zich opgegeven, dus men bezocht ook elkaar op de gastadressen.
De Veteranen leerden zo ook elkaar kennen.
Bill had zijn hele leven geleden onder het feit dat hij had moeten vechten.
Hij ging, als er vuurwerk was, naar de kelder omdat dit hem herinnerde aan de oorlogstijd.
Het allerliefst zat Bill ´s avonds met ons te praten over de oorlogstijd.
Eindelijk kon hij er over praten.
De huisarts had hem geadviseerd om Nederland een keer te bezoeken.
Het bezoek aan Nederland had Bill erg goed gedaan en hij nodigde ons uit om naar Prince Edward Island te komen.
Van het één kwam het ander, We mochten met ons gezin in het huis van de zus van Bill wonen, we kregen de auto van Bill´s dochter te leen, hij zorgde voor fietsen voor ons allemaal.
Dus we gingen drie weken naar P.E.I. in de zomer van 1995.
We leefden heerlijk op het eiland. Er was weinig verkeer, alles was een beetje zo als bij ons in de jaren ´50. We bewaren heel goede herinnering aan deze tijd.


Tegelmuseum Otterlo




Met mijn moeder en schoonmoeder bezocht ik op een woensdagmiddag het tegelmuseum in Otterlo.
Het is al heel lang geleden, maar ik herinner me dat het bijzonder mooi was.
De dames hadden een fijne middag en herkenden veel tegeltableau´s.




Króller Múller Museum, Otterlo

Hieronder een kaart van een schilderij van Vincent van Gogh, geschilderd in Parijs, voorjaar 1887.
Ik vind deze prachtg, het zou uit deze tijd kunnen zijn.
Zo zie je dat alles verandert, weer terug komt, blijft, wisselt en blijft.



Onze familie is fan van Vincent van Gogh.
Onder anderen omdat hij is geboren in Zundert, de geboorteplaats van mijn moeder.
Zundert had-heeft een kleine protestantse gemeente en dominee van Gogh was dominee in Zundert.
Een  oud-tante  van mijn moeder `diende` bij dominee van Gogh.
Er gaat zelfs een verhaal dat een  oud-oom tegelijk met Vincent van Gogh in Breda uit de trein stapte en dat ze samen naar Zundert liepen.
Zo´n 20 a 25 km.
De oud-oom vroeg aan Vincent of hij zou helpen de bagage van Vincent dragen, maar Vincent antwoordde,
Nee, ieder draagt z´n eigen last.
Altijd mooi, zo´n verhaal.

Verder hielp dominee van Gogh mijn overgrootvader aan zijn vrouw.
Arie Honcoop wilde gaan emigreren, hij kon geen protestants meisje vinden in de kleine gemeenschap in Zundert.
Zijn moeder, weduwe,  ging naar  dominee van Gogh en vroeg om hulp.
De dominee wist raad en bracht Arie in contact met Henriétte Rietman.
Ze werden een gelukkig paar.
Op  mijn blog klik hier   kun je er meer over lezen.

Nu, dit waren slechts een paar kaarten  - en verhalen- uit mijn doos.
Er zitten nog veel meer verrassingen in.
Ik heb vandaag in elk geval scannen geleerd met het nieuwe programma, want alles gaat nu anders op de computer.

Met nog een keer dit lieve meisje eindig ik voor vandaag.




 





 













 



 

7 opmerkingen:

  1. Hoi Hennie,
    Wat een bijzonder verhaal, of eigenlijk twee verhalen.
    De vakantie in Prince Edward Island als gevolg van contact met een oorlogsveteraan, lijkt me heel bijzonder!

    Lieve groet,
    Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Henny,
    Wat een mooie lieve plaatjes allemaal, en wat een prachtige verhalen... Zo mag je van mij nog veel meer uit de oude doos halen hoor. Ik geniet hiervan... Herinneringen aan plaatsen waar je geweest bent, aan mensen die je hebt ontmoet, ze zitten ergens in je hoofd opgeborgen en zo nu en dan kom je iets tegen waardoor er een paar naar buiten komen. Fantastisch om te lezen, fijn dat je het even deelt...
    Ik wens je een heel fijn weekend,
    Lieve groet,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hey Hennie, Mooi die verhalen die je verteld bij de kaartjes. Die van Carl Larsson is toch het mooist vind ik! ;) Grappig he dat je door een blog van iemand weer herinneringen op kunt halen aan je eigen dingetjes. Fijn weekend, xx Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Gezellig verhaal. Leuk die kaarten, je hebt vast dozen vol....;)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Prachtige kaarten laat je zien. En dan nog die mooie verhalen die je erbij verteld. Fijn weekend, groetjes Will

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooie verhalen bij de prachtige kaarten. Zo worden ze heel speciaal. Vind je het erg als het meisje op de eerste kaart een jongetje is? Het is Pontus geboren in 1888.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Willy,
      wat leuk, dat je dit weet.
      Altijd gedacht dat het een meisje was!!!
      Zo zie je maar weer dat je van bloggen wijs wordt.
      Groetjes, Henny

      Verwijderen