zondag 6 februari 2011

Verstilling

Vandaag heeft mijn wandelgroep gewandeld:
De van Egteren-van Westerveldroute.
Ik had in 2004 de route uitgezet ter voorbereiding van de 4-daagse.
Vandaag kon ik niet meelopen vanwege de hielspoor, maar op de fiets is het ook leuk!
De groep vertrok om 10 uur uit onze woonplaats door het buitengebied naar E.
Via E. naar Tongeren, waar een stop was ingelast.
Daar trof ik mijn wandelvrienden.
Ze hebben gelopen langs de geboorteplekken van mijn twee grootmoeders.

Johanna Egberdina van Egteren, geboren in 1896 te E. Op 28 jarige leeftijd overleden.
Hendrika Johanna van Westerveld, geboren in 1882 te E. Overleden in 1971.

De geboortehuizen van mijn beide grootmoeders staan er nog en dat is een wandeling waard.



Bij de rondondendrons zie je opeens een houten hekwerk.......
en dan kom je bij de ingang van het kerkhof........


Mijn grootmoeder, Hendrika Johanna van Westerveld woonde in Tongeren, dicht bij het kerkhof in het bos.
Op de inganghekken van het kerkhof staat een gedicht wat mijn grootmoeder uit haar hoofd kende.
Ze speelde op die plek.

Betreed, O wandelaar, met eerbied deze grond
Aan dooden toegewijd ter rustplaats: 't graf is heilig
En zij wier asch hier rust zijn voor all' onrust veilig
Schoon hier geen marmer dekt, maar heide groei' in 't rond




De weldoener van Tongeren....









Een bijzondere plek om even ( bij) stil te staan..........



Geen opmerkingen:

Een reactie posten